Har du lätt för att skjuta upp saker som du behöver göra?

Om det är så och du vill försöka ändra på det kanske följande övning kan vara till hjälp för dig.

Börja med att iakta dina egna beteenden. Här följer några exempel:

  • Jag gör uppgiften i sista minuten.
  • Jag kommer igång sent därför att jag gör annat istället.
  • Jag undviker att bestämma exakt när uppgiften ska göras. Tänker istället att jag gör den i veckan, eller imorgon.
  • Jag känner efter om det känns bra att ta itu med uppgiften. Om inte, gör jag något annat.

Skriv ner hur du gör och tänk sedan tvärt om.

  • Jag ska ta tag i uppgiften direkt när jag får den.
  • Jag ska göra uppgiften som dagens första arbetsuppgift.
  • Jag ska planera in exakt vilken dag och när på dagen uppgiften ska göras.
  • Jag ska göra uppgiften oavsett de känslor jag får. Man måste inte gilla det man gör för att få det gjort.

Brukar du rättfärdiga ditt undvikandebeteende inför dig själv?

Hittar du på "giltiga" anledningar till varför du inte behöver göra uppgiften? Sluta då med det. Inse istället att du valde att göra någonting annat för att det i stunden kändes bättre.